Potrzebne nowe przepisy dla kombajnów na drogach
Jak rolnik ma dojechać z gospodarstwa na pole, które jest czasem odległe o kilka kilometrów. Jak przejechać kombajnem z hederem kilkaset metrów po drodze publicznej, by wjechać w następny łan pola? Kombajny na drogach zawsze uważane były za zawalidrogi, ale czas żniw przed wyborami to dobra pora by to zmienić. O zmianę przepisów wnioskuje Krajowa Rada Izb Rolniczych.
Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych (KRIR) zwrócił się do Ministra Infrastruktury z wnioskiem dotyczącym zmian w obowiązujących przepisach, które umożliwią poruszanie się kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości do 5 m po drogach publicznych. W piśmie Zarząd KRIR przypomniał o odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury z listopada 2022 roku, w której rozważano możliwość stworzenia prawnych podstaw umożliwiających takie poruszanie się kombajnów.
- Aktualnie pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy lub zespół pojazdów, składający się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej (np. kombajn zbożowy ze zdemontowanym hederem), może uzyskać zezwolenie na przejazd jako pojazd nienormatywny, jeśli jego szerokość przekracza 3 m, ale nie przekracza 3,5 m. Natomiast pojazd przekraczający tę szerokość musi posiadać zezwolenie kategorii V, które wydają Urzędy Miast na prawach powiatu lub Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jednakże, w przypadku kolizji drogowej, ubezpieczyciel może zakwestionować wypłatę odszkodowania, gdy kombajn nie spełniał warunków umożliwiających poruszanie się po drodze publicznej - przypomniała KRIR.
Obecnie stosowany sprzęt rolniczy jest duży i ciężki, dlatego konieczne jest dostosowanie przepisów, które umożliwią spełnienie warunków i uprawnienia do przejazdu po drogach publicznych bez narażania rolników na karanie za naruszenie przepisów, co często wiąże się z dotkliwymi konsekwencjami finansowymi.
- W kontekście intensywnych prac prowadzonych w gospodarstwach rolnych, zwłaszcza podczas zbiorów plonów, wprowadzenie możliwości poruszania się kombajnów z hederem o szerokości do 5 m po drogach publicznych, pod warunkiem posiadania odpowiedniego oświetlenia ostrzegawczego lub eskortowania przez pojazd wyposażony w oświetlenie ostrzegawcze, przyspieszyłoby proces zbiorów, ograniczyło ilość wypadków w trakcie żniw oraz ułatwiło pracę rolników i operatorów kombajnów - dodaje samorząd rolniczy.
Zarząd KRIR wezwał zatem Ministra Infrastruktury do zainicjowania zmian w obowiązujących przepisach w celu umożliwienia bezpiecznego poruszania się kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości do 5 m po drogach publicznych. Zdaniem KRIR, zmiany te przyczynią się do zwiększenia efektywności zbiorów, poprawy bezpieczeństwa oraz ułatwienia pracy rolnikom.
0 komentarze