premium information banner
Giełdy
+ Darmowe ogłoszenie

2019-10-21

Sadownik z najwyższej półki

Udostępnij ten artykuł

Nowością w ofercie marki Deutz-Fahr jest seria ciągników sadowniczych 5DS TTV z napędem bezstopniowym, która – ze względu na nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne i walory ergonomiczne zawarte w wyjątkowo kompaktowym nadwoziu – wyznacza nowe standardy w tej klasie maszyn.

image

Wynosząca 1369 mm szerokość ciągnika Deutz-Fahr 5090. 4DS TTV umożliwia swobodne poruszanie się miedzy rzędami drzew w sadach

Oprócz innowacyjnej skrzyni biegów, w wyposażeniu modeli tej serii na uwagę zasługują podzespoły niedostępne do tej pory w ciągnikach sadowniczych, co na tle konkurencji plasuje je na pozycji lidera pod względem innowacyjności. Bardzo obszerna oferta wyposażenia umożliwia tworzenie indywidualnych wersji jego konfiguracji w zależności od potrzeb użytkownika ciągnika. Modele serii 5DS TTV łączą doskonałe parametry użytkowe z najwyższym komfortem operatora. Okazją do ich oceny była prezentacja pracy ciągnika tej serii, która firma SDF Polska zorganizowała w Gospodarstwie Sadowniczym Władysława Łuczaka w Grójcu.

Mocny, elastyczny i kompaktowy silnik

Prezentowany w trakcie pokazu model 5090.4DS TTV jest napędzany czterocylindrowym silnikiem FARMotion o pojemności 3849 cm3 i mocy 88 KM, wyposażonym w elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail oraz turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek. Układ oczyszczania spalin korzysta z recyrkulacji spalin EGR oraz katalizatora utleniającego DOC, dzięki czemu silnik spełnia normy emisji spalin Stage IIIB . Nowy pakiet chłodnic uzupełnia wentylator napędzany poprzez sprzęgło wiskotyczne. Charakterystyka silnika zapewnia dużą elastyczność i moc do wykonywania różnego rodzaju prac przy zredukowanym zużyciu paliwa, a jego kompaktowa budowa umożliwiła ukształtowanie maski gwarantujące doskonałą widoczność  maszyn montowaneych na przednim podnośniku. W przedniej części komory silnika umieszczono wydajny, bardzo skuteczny filtr powietrza Power-Core, który można doposażyć w wyrzutnik zanieczyszczeń. Kompaktowe aluminiowe chłodnice (silnika, oleju hydraulicznego, Intercooler) są łatwo dostępne, dzięki czemu można je łatwo i szybko czyścić. Zbiornik paliwa o pojemności 85 l umożliwia wielogodzinne wykonywanie prac bez koniczności  dodatkowego tankowania.

Napęd bezstopniowy TTV

Generowany przez silnik moment obrotowy jest przekazywany na koła ciągnika za pomocą przekładni bezstopniowej, której nowatorska konstrukcja umożliwiła redukcję strat mocy oraz ilości zużywanego paliwa. Połączenie przekładni mechanicznej oraz hydrostatu zapewnia pełne wykorzystanie napędu. Skrzynia biegów w modelach Serii 5DS TTV oferuje zakres prędkości jazdy do 40 km/h przy obrotach silnika zredukowanych do 1650 obr./min. Sposób sterowania układu napędowego stwarza nowy standard użytkowania ciągnika, niedostępny do tej pory w modelach sadowniczych. Operator zadaje jedynie prędkość maksymalną jazdy, wciska pedał przyspieszenia i nie musi dbać o pracę silnika i skrzyni biegów. Napęd pracuje tak, aby optymalnie wykorzystać potencjał jednostki napędowej w zależności od obciążenia. Tempomat dodatkowo zwiększa komfort użytkowania ciągnika. Operator może zapamiętać i wywołać prędkość jazdy poprzez wciśnięcie jednego przycisku. Układ napędowy jest sterowany za pomocą umieszczonego w podłokietniku wielofunkcyjnego dżojstika MaxCom. Wszystkie główne funkcje napędu są sterowane za pomocą dłoni. Przyciski programowalne na dżojstiku mogą być przypisane na przykład pod zmianę kierunku jazdy. Operator może także zmieniać charakterystykę napędu. W ustawieniu minimalnym ciągnik pracuje na niskich prędkościach obrotowych, oferując zredukowane zużycie paliwa, w ustawieniu Power – z wysokimi obrotami, zapewniając największy zapas mocy.

Wydajna hydraulika

Współpracujący z ciągnikami sadowniczymi napędzany hydraulicznie osprzęt wymaga dużej ilości oleju, ponadto jest coraz bardziej skomplikowany w obsłudze i sterowaniu. Biorąc to pod uwagę, konstruktorzy marki Deutz-Fahr opracowali całkowicie nowy układ hydrauliczny, dedykowany do modeli serii 5DS TTV. Z tyłu ciągnika możliwy jest montaż do 5 sterowanych elektronicznie obwodów hydrauliki  sterowanych elektronicznie, dzięki temu seria 5DS TTV spełnia nawet najbardziej wygórowane wymagania i skutecznie obsługuje wszystkie maszyny stosowane w pracach w sadach. Dodatkowo ciągnik może być wyposażony w cztery obwody montowane centralnie przy kabinie w jej przedniej części. Wydatek oleju oraz czas jego podawania mogą być programowane indywidualnie dla każdego obwodu, co znacznie zwiększa komfort obsługi maszyn. Udźwig sterowanego elektronicznie podnośnika tylnego wynosi 2600 kg, dostępnego opcjonalnie czołowego – 1500 kg. Niezależnie od wybranej konfiguracji wyjść układu hydraulicznego, tylny podnośnik oraz obwody zasila pompa Load-Sensing o zmiennej wydajności do 100 l/min. Dodatkowo działa niezależna pompa wspomagania układu kierownicy o wydajności 42 l/min. Nowe modele Serii 5DS TTV oferują najwyższą wszechstronność także w pracach z WOM, który jest dostępny w wersjach 540, 540ECO oraz 1000 obr./min. Napęd wałka jest uruchamiany  elektronicznie za pomocą przycisku. Standardowo dostępna jest także funkcja AutoWOM do automatycznego włączania i wyłączania napędu wałka w zależności od położenia ramion tylnego podnośnika. Opcjonalnie modele Serii 5DS TTV mogą być wyposażone w WOM synchro, wymienne końcówki wałka oraz WOM przedni o prędkości 1000 obr/min.

Amortyzowana oś przednia

Modele Serii 5DS TTV są dostępne są niezależną amortyzacją kół przedniej osi. Układ amortyzacji wykorzystuje informacje dotyczące prędkości jazdy i kąta skrętu kół ciągnika. Czujniki na bieżąco monitorują wskazania tych dwóch parametrów i przekazują informacje do centralki sterującej. W zależności od warunków terenowych i zachowania ciągnika, centralka steruje pracą układu amortyzacji, dostosowując twardość zawieszenia i skok siłowników. Takie rozwiązanie umożliwia skuteczną redukcję wibracji, niwelowanie nierówności, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa w trakcie jazdy.

Promień skrętu kół przedniej osi równy 60o zapewnia możliwość manewrowania na niewielkich przestrzeniach

Standardowo modele Serii 5DS TTV z amortyzacją osi są wyposażane w system Anti-Dive zapobiegający „nurkowaniu” przodu ciągnika w trakcie hamowania oraz w system Anti-Roll stabilizujący maszynę w trakcie jazdy w zakrętach. Systemy dodatkowo zmniejszają drogę hamowania z dużych prędkości. Układ stabilizacji pozycji ciągnika, sterując ciśnieniem w siłownikach w zależności od prędkości jazdy i kąta skrętu kół, usztywnia zewnętrzny siłownik w trakcie jazdy w zakręcie, co zapobiega możliwości wywrócenia ciągnika.

Komfortowa kabina operatora

Czterosłupkowa kabina z płaską podłogą zapewnia dużą przestrzeń dla operatora przy ograniczonych gabarytach zewnętrznych. Zaokrąglony profil nadaje kabinie nowoczesny wygląd i zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, eliminując jednocześnie możliwość uszkadzania roślin w trakcie poruszania się ciągnika w międzyrzędziach. System filtracji oraz utrzymywanie podwyższonego ciśnienia we wnętrzu gwarantuje pełne bezpieczeństwo w pracach z opryskiwaczami, dzięki czemu w trakcie ich wykonywania operator nie musi korzystać z żadnych środków ochronnych.

Bogato wyposażona, funkcjonalna kabina operatora oferuje najwyższy poziom komfortu i ergonomii w segmencie ciągników sadowniczych

Ustawienie pedałów i wygodna regulacja kolumny kierownicy umożliwiają uzyskanie optymalnej, najbardziej wygodnej pozycji za kierownicą. Deska rozdzielcza została zintegrowana z kołem kierownicy. W trakcie jej regulacji panel zegarów porusza się razem z kierownicą. Dzięki temu operator niezależnie od wzrostu uzyskuje doskonały podgląd na wskaźniki na desce rozdzielczej. Na desce rozdzielczej umieszczono nowy wyświetlacz elektroniczny InfoCenterPro z ekranem o przekątnej 5 cali, na którym operator może śledzić wszystkie parametry ciągnika. Wyposażenie ciągnika obejmuje także fotel amortyzowany pneumatycznie, instalację do montażu radia z głośnikami oraz pakiet reflektorów do pracy w nocy. Opcjonalnie możliwy jest montaż otwieranej szyby przedniej.

Jan Przyrowski

Dodaj komentarz



0 komentarze

Podobne wiadomości

#
Strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić. Więcej w naszej Polityce Prywatności