Wyższe opłaty za przegląd techniczny (nie tylko) ciągników i przyczep
Ministerstwo Infrastruktury nazywa to ,,urealnieniem cen'' i przypomina, że podwyżki opłat nie było od 20 lat. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury jest już gotowy i owe stawki zaczną obowiązywać najprawdopodobniej we wrześniu.
- Najważniejszym celem, jaki sobie postawiliśmy przy zmianie tego rozporządzenia, było zachowanie balansu między interesami przedsiębiorców, a interesami polskich kierowców. Dlatego podstawą przygotowanego przez nas projektu jest przeprowadzona analiza kosztów funkcjonowania stacji kontroli pojazdów, w szczególności kosztów wynagrodzenia diagnostów, nieruchomości, mediów i bieżącej eksploatacji urządzeń wraz z ich legalizacją, przeglądami i naprawami. Jednocześnie, ze względu na różnorodność tych obciążeń, racjonalnym będzie urealnienie cen za badanie techniczne w oparciu m.in. o wskaźnik cen towarów i usług – podkreślił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Ministerstwo tłumaczy, że przeprowadzona analiza wykazała wzrost kosztów utrzymania SKP w Polsce, przede wszystkim w latach 2020-2024, głównie z powodu wzrost płac, inflacji, kosztów energii, wynajmu i utrzymania infrastruktury wraz z aparaturą oraz opłat administracyjnych i podatków. W związku z tym zauważalny jest również regres na rynku SKP i zmniejszanie w okresie 2023-2024 liczby podmiotów wykonujących badania techniczne, podczas gdy w latach 2004-2017 ten trend był odwrotny. Polacy uzyskali zatem łatwy i szybki dostęp do stacji kontroli pojazdów, co kilka lat temu zaczęło się zmieniać.
- Musimy zatrzymać ten niekorzystny trend - przekonuje wiceminister infrastruktury.
Ile trzeba będzie zapłacić za przegląd podstawowych pojazdów używanych w rolnictwie? Koszt okresowego badania technicznego:
- ciągnika rolniczego – 94 zł (obecnie 62 zł);
- przyczepy ciężarowej rolniczej do 1,5 t d.m.c. – 61 zł
- przyczepy ciężarowej rolniczej powyżej 1,5 t do 6 t d.m.c – 76 zł
- przyczepy ciężarowej rolniczej powyżej 6 t d.m.c. – 107 zł
Oczywiście, wszyscy korzystamy też z samochodów osobowych - i tutaj też stawka będzie wyższa 149 zł zamiast dotychczasowych 98 zł.
Za samochód ciężarowy lub ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c. opłata wyniesie 234 zł.
Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli - najprawdopodobniej we wrześniu 2025 r.
0 komentarze