OSM Koło po decyzji UOKiK: Spółdzielnia działała zgodnie z prawem
Po wczorajszej informacji dotyczącej zastrzeżeń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie działania ISM w Kole otrzymaliśmy od spółdzielni wyjaśnienia w tej sprawie. OSM Koło podkreśla, że UOKiK nie nałożył na spółdzielnię kary i spółdzielnia działała zgodnie z prawem, jednak by rozwiać wątpliwości, Spółdzielnia postanowiła zawrzeć w umowach zmiany, zwłaszcza wprowadzające dodatkowe uprawnienia dla dostawców, które zostały zaakceptowane przez UOKiK.
W oświadczeniu czytamy: ,,Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Kole oświadcza, że w poczuciu odpowiedzialności za swoje działania, które mogą wpływać na podmioty współpracujące, a w szczególności rolników-dostawców mleka, działa zgodnie z prawem i respektuje zapisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.
W związku z decyzją Prezesa UOKiK wobec OSM w Kole, Spółdzielnia wskazuje, że została ona wydana po ostatecznym uzgodnieniu w dniu 15.02.2024 roku zaproponowanych przez Spółdzielnię zmian w treści stosowanych wzorów umów, które były zawarte w 2015 r. przed wprowadzeniem ustawy o tzw. przewadze kontraktowej.''
Jak poinformowano, decyzja Prezesa UOKiK wydana wobec Spółdzielni nie wskazuje na udowodnienie stosowania niewłaściwych praktyk, a jedynie na uprawdopodobnienie ich stosowania.
Wątpliwości UOKiK dotyczyły:
- Jeśli chodzi o kwestię zmiany cennika, dotychczasowe zapisy umowne w ocenie UOKiK nie były wystarczające i wymagały doprecyzowania uprawnień dostawcy jako podmiotu współpracującego ze Spółdzielnią.
- W kwestii weryfikacji badań dostarczonego mleka, Spółdzielnia w praktyce wykonywała dodatkowe badania jakościowe mleka na wniosek dostawcy i najczęściej kończyły się one wynikiem korzystnym dla rolnika. Natomiast jedynym zarzutem UOKiK było to, że wykonywane są w tym samym laboratorium powiązanym kapitałowo ze Spółdzielnią.
- Odnosząc się do stosowanego zapisu umownego o konieczności zwrotu części wypłaconej wcześniej tzw. premii lojalnościowej przez dostawców, którzy zmienili odbiorcę, Spółdzielnia wprowadziła zmiany, a Zebranie Przedstawicieli je zaakceptowało. Jednocześnie w ostatnich latach Spółdzielnia nie dochodziła zwrotu tych premii lojalnościowych na drodze sądowej.
- W ocenie Spółdzielni we wszystkich trzech obszarach, które były w kręgu zainteresowania UOKiK, Spółdzielnia działała zgodnie z prawem, jednak by rozwiać wątpliwości, Spółdzielnia postanowiła zawrzeć w umowach zmiany, zwłaszcza wprowadzające dodatkowe uprawnienia dla dostawców, które zostały zaakceptowane przez UOKiK. Podkreślamy, że UOKiK nie nałożył na naszą Spółdzielnię kary. Zaproponowane warunki, zgodnie z decyzją wypełnimy w uzgodnionych terminach - poinformowali Tadeusz Malczyk i Karolina Mikołajczyk, prezes i zastępca prezesa zarządu OSM w Kole.
Informację o decyzji UOKiK w tej sprawie znajdziemy TUTAJ>>>KLIK.
0 komentarze