Wyciekły dane beneficjantów ARiMR
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa poinformowała, że ok. 1 tys. loginów i haseł użytkowników systemów informatycznych ARiMR jest dostępnych w sieci Darknet. Jak podkreślono, do wycieku danych nie doszło z przyczyn ARiMR. Kto więc zawinił?
- Przyczyną może być kompilacja tzw. “stealer logów”, czyli zestawu danych pochodzących z komputerów prywatnych Beneficjentów, które mogły zostać zainfekowane złośliwym oprogramowaniem (stealerem) wykradającym wpisywane przez Beneficjentów hasła lub hasła zapisane w przeglądarkach w trakcie korzystania z portali internetowych - poinformowała agencja.
W związku z tym w systemach ARiMR została na zidentyfikowanych loginach Beneficjentów wymuszona zmiana haseł, tzn. Beneficjenci nie będą mogli zalogować się do systemów ARiMR bez uprzedniej zmiany hasła, która nastąpi od razu przy pierwszej próbie zalogowania się. Informacja o tym została wysłana przez Agencję poprzez wiadomość SMS, do Beneficjentów, którzy podali ARiMR swoje numery telefonów komórkowych.
- Tych z Państwa, którzy nie podali numerów telefonów prosimy o sprawdzenie, czy mają Państwo dostęp do aplikacji ARiMR. Jeżeli system zażąda zmiany hasła, prosimy zmienić dotychczasowe hasło. Rekomendujemy również zmianę innych haseł używanych na tym sprzęcie. Eksperci sugerują również aktualizację oprogramowania antywirusowego na komputerach lub zgłoszenie się do specjalisty z zakresu cyberbezpieczeństwa - informuje ARiMR.
W przypadku stwierdzenia czy podejrzenia, że Państwa dane są lub mogą być dostępne w Darknecie, ARiMR wspólnie z CERT Polska zachęca do podjęcia następujących kroków:
- Użyć programu antywirusowego, żeby sprawdzić bezpieczeństwo swojego komputera. Należy jednak zwrócić uwagę, że antywirusy mogą nie wykryć zagrożenia. Jeżeli zatem zachodzi podejrzenie, że system może być zainfekowany, najlepiej zabezpieczyć najważniejsze dane i przywrócić go do stanu fabrycznego.
- Korzystając z zabezpieczonego lub wyczyszczonego komputera należy zmienić hasła do logowania, które były używane dotychczas.
- Ważne! Jeśli do logowania na różnych serwisach wykorzystywane było to samo hasło, trzeba je zmienić również na pozostałych stronach! Nie należy używać tego samego hasła w różnych serwisach!
- W wykorzystywanych serwisach włączyć dodatkowe zabezpieczenie, które umożliwia weryfikację dwuetapową.
- Zwrócić szczególną uwagę na próby logowania na prywatne konta i sprawdzać alerty przesyłane na adres e-mail.
0 komentarze