premium information banner
Giełdy
+ Darmowe ogłoszenie

2024-11-11

Które odmiany jabłek najbardziej smakują Polakom?

Udostępnij ten artykuł

Kantar Polska przeprowadził badania ankietowe pytać o ulubione odmiany Polaków. Sondażownia poinformowała, ze badania były prowadzone na populacji dorosłych Polaków w wieku 15+. Najpopularniejsza wśród Polaków odmiana to Lobo.

image

Jak poinformowano, najpopularniejsze odmiany to Lobo (38%), Szampion (30%), Jonagold i Ligol (25%), Gala (22%) i Antonówka (20%).

- 9 na 10 Polaków (88%) potrafi wskazać odmiany jabłek, na które ma ochotę. To poziom zbieżny z deklaracjami badanych iż „spożywało jabłka w ciągu tygodnia poprzedzającego badanie” - poinformował Kantar Polska. - Tylko 5% osób odpowiedziała, że nie zna żadnej z popularnych odmian jabłka. W sumie jedynie 12% osób uchyliło się od wyboru odmiany jabłka, na którą ma ochotę.

9 na 10 Polaków regularnie je jabłka. Konsumenci lubią różne odmiany. Dostępność wielu odmian sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie, dopasowując wybór do osobistych preferencji smakowych i kulinarnych. Każda z nich oferuje unikalny smak, teksturę i aromat.

- Respondenci wymienili bardzo różne odmiany, po które chcieliby sięgnąć, różne pod względem pór roku, w których są dostępne. Wymieniane na pierwszym miejscu Lobo jest odmianą jesienną, nie zimową, co znaczy, że najlepiej smakuje w tym właśnie okresie, jesienią i wczesną zimą. Jest to też jedna z najstarszych odmian uprawianych w Polsce, stąd jej duża rozpoznawalność. Ale najstarsza z listy odmiana Golden Delicios, wskazana została tylko przez 8% respondentów. Najczęściej miłośnicy jabłek sięgnęliby po odmiany amerykańskie (Cortlanda, Jonagolda, Goldena i Idareda) oraz czeskie (Rubina, Szampiona i Topaza). Wśród wskazań znalazły się również odmiany polskie, tj. Alwa czy Ligol. Moda na pewne odmiany jabłek przemija. Zmieniają się smaki i potrzeby klientów” - wyjaśnia dr Aleksandra Łakomiak, sadowniczka z Dolnego Śląska, członek Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych, pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Poznajmy regionalne dane z tego badania.

Lobo jest liderem w każdej grupie wiekowej. Odmiana wskazywana przez połowę mieszkańców Polski północnej (pomorskie, zachodniopomorskie) - 51% oraz wschodniej (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie) - 48%. Preferowana przez kobiety (40/36) i osoby określające swoją sytuacje materialną jako przeciętną - „żyjemy oszczędnie” (40%).

Szampion - to odmiana wskazywana przez blisko połowę mieszkańców Polski północnej (woj. pomorskie i zachodniopomorskie) - 47%. Preferowana przez osoby określające swoją sytuacje materialną słowami „pieniędzy starcza tylko na podstawowe potrzeby” (40%).

Jonagold 25%. Odmiana preferowana przez osoby lepiej sytuowane - „pieniędzy starcza na wszystko” 31% vs. 25%) i przez kobiety (28% vs. 23%).

Ligol 25%. Odmiana preferowana przez osoby lepiej sytuowane - „pieniędzy starcza na wszystko” (30%) i przez kobiety (28% vs. 22%).

Badanie było realizowane w ramach projektu CORE TEAM. Zostało sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt ten realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Dodaj komentarz



0 komentarze

Sonda

Jakie są Twoje największe wyzwania na najbliższe 5 lat?

42.79%
27.44%
19.07%
10.7%

Podobne wiadomości

#
Strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić. Więcej w naszej Polityce Prywatności