Nieodpowiednio oznakowane prawie 30% ziemniaków w handlu
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziła kontrolę jakości handlowej ziemniaków. Pod względem jakościowym większych problemów nie było, ale niewłaściwe oznakowanie wykazano w 28,5% badanych próbek.
Kontrolą objęto 211 podmiotów prowadzących sprzedaż konsumentowi finalnemu (głównie sklepy). W zakresie wymagań jakościowych skontrolowano 374 partie, a w zakresie znakowania – 389 partii.
Cechy fizyczne
Wymagania jakościowe zakwestionowano w 3 partiach (0,8%). Stwierdzono niespełnienie wymagań jakościowych wskazanych w przepisach oraz wymagań określonych dla ziemniaków „młodych”.
Znakowanie
Znakowanie zakwestionowano w 111 partiach (28,5%). Nieprawidłowości dotyczyły m. in.:
- Braku umieszczenia w pobliżu produktu (np. na wywieszce) jednej, dwóch lub kilku wymaganych informacji (tj. danych o nazwie albo imieniu i nazwisku producenta ziemniaków, informacji o państwie pochodzenia wraz z wizerunkiem flagi państwa pochodzenia lub wizerunku flagi, nazwy środka spożywczego).
- Całkowity brak oznakowania.
- Podania w miejscu sprzedaży niewłaściwej lub niepełnej nazwy ziemniaków.
Tymczasem trudno nie wiedzieć, że coraz więcej konsumentów – zwłaszcza młodych – zwraca uwagę na to, co je. Czytają etykiety i zapamiętują ulubione odmiany, a często także producentów. Dobre oznakowanie – nie tylko ziemniaków, ale każdego produktu rolnego może być podstawą sukcesu w tej grupie wiekowej.
0 komentarze