Ukraina: borówki tańsze niż maliny...
Borówki to jedne z najpopularniejszych superowoców na świecie. Stopy wzrostu ich globalnego eksportu rocznie wynoszą 14% i 480 milionów dolarów i potwierdzają ten stan. Jednak Ukraina, jeden ze światowych liderów w poszerzaniu obszarów uprawy borówki, znalazła się w pierwszej trójce krajów pod względem tempa spadku eksportu borówek.
Średnia roczna redukcja ukraińskiego eksportu borówek wynosi 16% rocznie.
- Kraje azjatyckie i Unia Europejska to najszybciej rozwijające się rynki świeżych borówek. W tym samym czasie pandemia COVID-19, pomimo obaw producentów jagód, gwałtownie zwiększyła popyt na tę najdroższą jagodę na świecie. Stało się tak, ponieważ konsumenci na całym świecie zadbali o własne zdrowie i dowiedzieli się, że jagody należą do najzdrowszych owoców - wyjaśnia Andriy Yarmak, ekonomista z Centrum Inwestycji Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa, cytowany przez portal EastFruit.
Dlaczego eksport borówki z Ukrainy wypadł tak słabo? Czy Ukraina ma szanse i perspektywy na światowym rynku borówki?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, ekonomista FAO zasugerował najpierw ocenę perspektyw uprawy borówki w różnych regionach świata.
- Zła wiadomość dla ukraińskich producentów jest taka, że ??są dobre perspektywy uprawy borówek niemal na całym świecie – pierwszy sad pojawił się już nawet w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - twierdzi Andriy Yarmak. - Dziś obserwujemy ogromny wzrost zainteresowania uprawą borówki w Uzbekistanie i innych krajach Azji Środkowej, gdzie są wszystkie niezbędne warunki do tej produkcji na dalszy eksport. Oczywiście najszybciej rozwijająca się produkcja borówki ma miejsce w krajach półkuli południowej, które mogą uzyskać wysoką cenę za jagody, dostarczając je zimą do bogatych krajów półkuli północnej.
Ekspert zwrócił uwagę na inny trend - szybki postęp technologii szklarniowych, które pozwalają na uprawę szerszej gamy upraw w szklarniach. Dlatego na świecie istnieje już wiele projektów uprawy pozasezonowej borówki w pobliżu głównych rynków. Według Andriya Yarmaka głównym czynnikiem jest lepszy smak w porównaniu z jagodami transportowanymi przez tysiące kilometrów i nie zbieranymi w najwyższym stadium dojrzałości. Nie bez znaczenia jest również to, że takie projekty pozwalają ograniczyć szkodliwe emisje do atmosfery w związku ze skróceniem odległości transportu produktów, a to stanowi dużą przewagę komparatywną dla sieci handlowych.
0 komentarze