ABCD traders i inni
Światowy rynek obrotu zbożem jest zdominowany przez 4 spółki, znane jako „ABCD traders”, o zasięgu globalnym. Według OXFAM, wspólnie kontrolują około 90% obrotu zbożami na świecie (Cereal Secrets: The world’s largest commodity traders and global trends in agriculture, OXFAM, sierpień 2012). Jednak, w ostatnich latach, pojawili się nowi gracze na rynku zbóż i innych surowców rolniczych: z Dalekiego Wschodu i Rosji.
Rozszyfrujmy skrót ABCD:
- Archer Daniels Midland (ADM) – wartość przychodu 60,828 miliardów USD (2017 r), w tym 30% przychodów stanowi soja i śruta sojowa, a 10% kukurydza
- Bunge – wartość przychodu ok. 45,794 miliardów USD (2017 r), operator na rynku surowców rolniczych (ponad 15 milionów ton pojemności magazynowej), nawozów (ponad 878 tysięcy ton powierzchni magazynowej, trzy instalacje przemysłowe), żywności (ponad 1,8 miliona ton powierzchni magazynowej), cukru i bioenergii (ponad 734 tysięcy ton powierzchni magazynowej)
- Cargill – wartość przychodu ok. 109,7 miliardów USD (2017 r), oprócz handlu surowcami rolniczymi zajmuje się produkcją żywności dla ludzi (w Polsce jest właścicielem przedsiębiorstwa KONSPOL), pasz dla zwierząt (np. PROVIMI, NUTRENA) oraz handlem rudą żelaza, stalą, surowcami do produkcji kosmetyków, solą niskosodową (wytwarzaną w procesie Albergera) i oferuje usługi transportowe na całym świecie
- Louis Dreyfus – wartość przychodu ok. 43 miliardów USD (2017 r), odpowiada za 10% światowego handlu surowcami rolnymi, światowy lider handlu bawełną i ryżem, ponadto działa w brażny telekomunikacyjnej, w nieruchomościach, finansach, jest trzecim światowym graczem na rynku miedzi, cynku i ołowiu.
ADM, Bunge, Cargill, Dreyfus i Glencore działają w Polsce, gdzie mają swoje elewatory i struktury zajmujące się skupem, sprzedażą i przerobem zbóż, kukurydzy, rzepaku, cukru. Niektóre, oprócz obrotu zbożem prowadzą także inne działalności, np. produkcja skrobi, produkcja oleju rzepakowego i słonecznikowego, czy pasz, produkcją (blendingiem) i sprzedażą nawozów.
Raport OXFAM ma już 7 lat, od tamtej pory rynek globalny uległ dużym zmianom. Pojawili się nowi gracze na rynku zbóż i innych surowców rolniczych, szczególnie ze Wschodu (Rosja, Chiny, Indie). Po piętach wielkiej czwórki ADM depczą:
- chiński, państwowy COFCO, który wskoczył na trzecie miejsce pod względem wartości handlu (ok. 34 miliardów USD w 2017) surowcami rolniczymi (głównie brazylijska kukurydza i soja, a także cukier, oleje, herbata i in.)
- singapurski OLAM – wartość przychodu 26,272 miliardów USD (2017 r)., handluje zbożami, bawełną, ryżem, olejem palmowym i innymi surowcami rolniczymi (kawa, kakao, przyprawy itp.)
W październiku 2018 cztery największe na świecie firmy rolne ogłosiły (ABCD), że współpracują nad standaryzacją i digitalizacją międzynarodowego handlu zbożem za pomocą technologii takich jak blockchain i sztuczna inteligencja. Według komunikatu ABCD, wysiłki te przyczynią się do zwiększenia wydajności i przejrzystości międzynarodowych transakcji towarowych oraz obniżenia kosztów. Celem jest zastąpienie systemu, który opiera się na kontraktach papierowych i fakturach oraz płatnościach ręcznych za pomocą automatycznego systemu elektronicznego - poinformowały firmy we wspólnym oświadczeniu. Jest to specyficzny problem, który starają się uprościć i obniżyć jego koszty: 275 milionów e-maili jest wysyłanych corocznie przez handlowców w celu przetworzenia 11 000 transportów zbóż transportowanych przez oceany.
Pierwszym obszarem, na który skupiają się firmy, jest zautomatyzowanie procesów post-transakcyjnych zbóż i nasion oleistych.
Firmy nie ujawniły dalszych szczegółów dotyczących wysiłków ani tego, jak szybko zostanie wprowadzony nowy system. Mają jednak nadzieję, że inne międzynarodowe koncerny handlujące zbożem - tacy jak chińskie COFCO i japońskie MITSUI - dołączą do tych wysiłków.
Firma Louis Dreyfus przeprowadziła pierwszą transakcję na rynku towarów rolnych za pomocą blockchain w styczniu - powiedział w oświadczeniu prezes Ian McIntosh.
Na początku marca 2019, ADM i Cargill podpisały umowę o wspólnym uruchomieniu cyfrowej platformy GrainBridge, dedykowanej dla farmerów z Ameryki Północnej (na razie). Platforma ma być narzędziem wsparcie decyzji rolników w zakresie marketingu zbóż. GrainBridge ma pomóc rolnikom skonsolidować informacje na temat ekonomiki produkcji i działań związanych z marketingiem zbożowym w jedną platformę cyfrową, bez ponoszenia kosztów (dostęp i użytkowanie platformy będą bezpłatne). Narzędzie ma za zadanie przetwarzać wprowadzone dane w informacje, które pomogą rolnikom w maksymalizacji zysków i będą umożliwiały wyeliminowania emocji, stresu i wahań podczas podejmowania decyzji o planowaniu sprzedaży zbóż.
dr. inż. Sylwester Lipski
0 komentarze