AgroUnia: Ukradli nam patriotyzm konsumencki!
Polska wydaje miliony złotych na promocje polskich produktów, a korzystają na tym supermarkety - twierdzi AGROunia. Dziś odbył się protest pod UOKiK, a akcją kupowania po jednej cebuli, praktycznie zablokowno jedną z warszawskich Biedronek.
Dziś przed południem przed budynkiem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie zebrało się kilkudziesięciu rolników podczas happeningu „Razem obronimy polską żywność przed oszustwami marketów”.
- Zbędny import warzyw zanieczyszcza środowisko - można było przeczytać na transparentach. - Fałszywe znakowanie to przestępstwo.
Spotkanie #agrounii w @UOKiKgovPL w obecności ochrony. pic.twitter.com/rB3dSgwJ9g
— Michał Kołodziejczak (@kolodziejczak_m) February 18, 2020
Rolnicy z AGROunii przekonują, że polscy rolnicy produkują żywność najwyższej jakości, a niejednokrotnie marnuje się ona lub jest odkupowana przez supermarkety po zaniżonych cenach.
- Polska wydaje miliony złotych na promocje polskich produktów, a korzystają na tym supermarkety - informuje AGROunia w mediach społecznościowych. - AGROunia od miesięcy nagłaśnia przypadki oszustw, kiedy to zagraniczne ziemniaki czy cebula podpisywane są w sklepach jako polskie. Tracą na tym rolnicy, konsumenci są oszukiwani, a przez transport tych produktów tony zanieczyszczeń dostają się do środowiska. Mówimy dość dyktaturze korporacji. Mówimy dość bierności polityków i urzędników. Składamy pozew przeciwko gigantowi handlu – sieci sklepów Biedronka.
Chcemy wiedzieć skąd pochodzi produkt, który tam kupujemy – twierdzą rolnicy z AGROunii. Czy wśród rolników lub konsumentów jest ktoś, komu jest to obojętne?
- Polityka sklepów wielkopowierzchniowych jest taka, że nie zwracają uwagi na patriotyzm konsumencki - mówił Michał Kołodziejczak, szef AGROunii podczas protestu. - Patriotyzm konsumencki narasta. I został nam skradziony przez sieci handlowe. A politycy, od wielu, wielu lat, przykładają do tego rękę. Dlatego my chcemy pokazywać jak sieci handlowe nas oszukują.
1/3 Polaków stwierdza, że najważniejszy przy wyborze produktu jest kraj pochodzenia. Prawie 80 procent pytanych deklaruje, że zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu i że mając wybór decydują się na produkt polski. Badania pokazują też, że Polacy wolą wybrać droższy, ale polski produkt, by wspierać rodzimą gospodarkę.
AGROunia przypomina także, że Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wydał przez ostatnie lata prawie 4 miliony złotych na promocję kampanii „Produkt Polski”. Premier Mateusz Morawiecki zachęcał ostatnio, by wybierać produkty z kodem kreskowym rozpoczynającym się na 590. „Kupowanie polskich produktów to najprostszy sposób na wsparcie polskiej gospodarki” - napisał na Twitterze.
- Rolnik sprzedaje kapustę do marketu za cenę 30 groszy za kilogram - mówił Michał Kołodziejczak. - 1,5 kilogramowa kapusta od rolnika kosztuje około 50 groszy. A ile kosztuje w markecie? Około 5 złotych. I to nie jest normalne. Łańcuch dostaw został całkowicie wypaczony z powodu zabierania nam rynku przez korporacje.
Jak mówi szef AGROunii, największe sieci handlowe wydają na reklamę pieniądze sięgające miliardów złotych. - Media boją się pokazywania ich oszustw, bo boją się wycofania reklam - mówił Michał Kołodziejczak.
Po proteście przed UOKiK - czyli ,,Urzędem Ochrony Korporacji i Kombinacji'', rolnicy prawie zablokowali Biedronkę na Nowym Świecie w Warszawie. Jak? Otóż ustawili się w długiej kolejce i kupowali po jednej cebuli lub jednej pietruszce...
Jak informuje unia, czarę goryczy przelał tzw. „tydzień polskich ziemniaków” w Biedronce (10-18 września 2019 r.) - Jeronimo Martins sprzedało 47% ziemniaków pochodzących spoza Polski. Informacje te pochodzą od samej sieci, która przekazała nam te dane w odpowiedzi na nasze przedsądowe wezwanie do zaprzestania praktyk naruszających prawo - informuje w mediach społecznościowych AGROunia.
Związek poinformował także, że Michał Kołodziejczak wraz z pełnomocnikiem prawnym Fundacji AGROunia , Tomaszem Gabryelczykiem na podstawie art. 48, art. 49, a także art. 86 i art. 100 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.2019.369 t.j. z dnia 2019.02.26) wnieśli o wszczęcie przeciwko Jeronimo Martins Polska spółka akcyjna z/s w Kostrzyniu postępowania wyjaśniającego, postępowania antymonopolowego oraz postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
foto: AGROunia/Facebook
0 komentarze