Będzie rozbudowa terminala zbożowego w Gdańsku do 2026 roku
Terminal będzie w dyspozycji państwa polskiego. Będzie on pełnił funkcję komercyjną, ale będzie także instrumentem w rękach państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników - mówił wczoraj w Gdańsku premier Tusk. Rozbudowa terminala umożliwi zwiększenie zdolności przeładunkowych do ok. 2,9 mln ton rocznie.
Do 2026 roku ma zostać rozbudowany Terminal Zbożowy w Porcie Gdańsk. Jak poinformowano, - dzięki inwestycji, w 2026 roku Polska będzie miała terminal zbożowy, którego operatorem będzie spółka Port Gdański Eksploatacja, w 100% należąca do Skarbu Państwa.
- Umożliwi to nam prowadzenie w pełni kontrolowanej, świadomej polityki zbożowej w sytuacji kryzysowej - wyjaśnił Premier.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poinformowała bowiem, ze Polska jest coraz większym eksporterem zbóż. W 2024 roku wyprodukowaliśmy prawie 36 mln ton ziarna, przy zużyciu krajowym ponad 25 mln ton. Nadwyżki zboża możemy więc sprzedawać za granicę. Aby zagospodarować coraz większą produkcję, a także usprawnić tranzyt z Ukrainy, Polska musi powiększać swoje porty.
- Polskie porty są w dobrej kondycji finansowej, dlatego musimy iść krok dalej, inwestując w obszary, które są niezbędne do zapewniania nam bezpieczeństwa i siły rozwojowej. Powstanie całkowicie polski terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości. Rozbudowane zostaną także magazyny, które zwiększą swoją pojemność z 30 tys. do ponad 150 tys. ton - podkreślił Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Co istotne, w związku z budową terminala zbożowego, gdański port zainwestuje prawie 400 mln zł w rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej.
Na początku 2025 roku podpisana zostanie umowa na budowę infrastruktury służącej realizacji terminala gazowego.
- Urząd Morski przeznaczy na tę inwestycję ok. 800 mln zł – zapowiedział Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Terminal Zbożowy w Porcie Gdańsk zostanie zbudowany przez spółkę Port Gdański Eksploatacja, która przynależy do grupy kapitałowej Morskiego Portu Gdańsk S.A. Inwestując w 9 dodatkowych magazynów PGE podniesie zdolność przeładunkową z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie. W ten sposób PGE stanie się kluczowym podmiotem dla polskiego eksportu zbóż.
źródło i foto: materiały KPRM
1 komentarze
Te rekordy eksportowe wynikają z tego że kupa zboża do nas trafiła ze wschodu ale tego propaganda nie wspomni.