Jak zboże w Porcie Gdańskim jest badane przed wysyłką w świat?
Port Gdański poinformował jak wygląda procedura odprawy zboża w świat. To właśnie tędy zboże polskie i przejeżdżające tranzytem wypływa w drogę do innych krajów. W sumie na terenie Portu Gdańsk jest już 850 tzw. punktów odstawczych. A będzie jeszcze więcej. W czterech miejscach postojowych (przy ul. Budowniczych Portu Północnego, Ku Ujściu, Śnieżnej, Załogowej) są rozlokowane rakorafy, urządzenia do pobierania próbek zbóż. Próbki pobierane są 24 godziny na dobę.
W ciągu pierwszego półrocza br. przez Port Gdańsk wyeksportowano prawie 1,4 mln ton zboża (zwłaszcza kukurydzy), co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego.
W sumie na terenie Portu Gdańsk próbki zbóż pobierane są w czterech lokalizacjach – miejsca postojowe dla ciężarówek przy ul. Budowniczych Portu Północnego, Ku Ujściu, Śnieżnej, Załogowej. Jest to odpowiedź na zwiększone zapotrzebowanie wśród eksporterów zbóż.
– Operatorzy są w stanie obsłużyć więcej samochodów, bo zostały zredukowane kolejki oczekujących kierowców – wyjaśnia Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
Port Gdańsk jest jedynym portem, który posiada zadaszone rakorafy. Dzięki temu badanie ziarna może odbywać się w niesprzyjających warunkach pogodowych.
Jak działa rakoraf? Urządzenie służy do automatycznego poboru próbek zbóż z otwartych naczep samochodowych. Do ładunku wprowadzona jest sonda, próbka zostaje wtłoczona do wewnętrznej komory, gdzie jest transportowana przez strumień powietrza elastycznym przewodem do pojemnika. Następnie próbki transportowane są do laboratorium. Materiał do badań może być pobierany z dowolnego miejsca i głębokości naczepy, co dodatkowo zapewnia większą precyzję wyników.
źródło: Port Gdańsk
0 komentarze