premium information banner
Giełdy
+ Darmowe ogłoszenie

2021-05-06

Jest szansa dla rynku HoReCa?

Udostępnij ten artykuł

Wszyscy wiemy, że skala problemów w branży HoReCa jest znacznie większa niż w pozostałych branżach, ale... okazuje się, że są też gałęzie, które zyskały na popularności. Dotyczy to m.in. branży zamawiania posiłków z dostawą.

image

Analitycy Banku PKO PB sprawdzają aktualną kondycję branży HoReCa. To niezwykle ważna branża dla polskich rolników, w szczególności producentów warzyw i owoców, którzy dostarczają bezpośrednio swoje produkty do restauracji i hotelowych kuchni. Zamknięte od kilku miesięcy hotele i restauracje ani właścicieli, ani producentów rolnych.

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Bank PKO BP, w czwarty kwartale 2020 roku stopa rentowności branży hotelarskiej wyniosła -83,6%, a branży gastronomicznej -6,0%. Przychody były odpowiednio o 65 i 15% niższe rok do roku.

Jednak rośnie rynek zamawianych posiłków z dostawą.

- Badanie firmy Stava szacuje rynek dostaw posiłków na 9,5 mld zł w 2020 (+42% r/r) i prognozuje osiągniecie 8,8 mld zł w 2021. Popularność zyskują też diety pudełkowe – w tym catering działający nawet w niewielkich miastach. Wg szacunków w 2020 zamówiono ok. 35 mln całodziennych zestawów posiłków o wartości w przybliżeniu 2 mld zł, wstępne szacunki za pierwszy kwartał 2021 roku wskazują na wzrost liczby zamówień o ok. 45% r/r. - informują analitycy PKO PB. - W całym 2020 powstało prawie 200 nowych cateringów dietetycznych, a ok. 60 firm zaprzestało działalności, w pierwszym kwartale 2021 roku pojawiło się ponad 100 nowych firm, w wyniku czego na rynku jest obecnie ponad 850 firm cateringowych. Wydaje się, że konsolidacja jest naturalnym kierunkiem rozwoju tego rynku.

Jeśli gastronomia zostanie ,,odmrożona'' jest szansa na znaczną poprawę na rynku.

- Prawdopodobnie popyt na te usługi będzie w krótkim terminie przewyższał obniżoną podaż - informuje działa analiz rynkowych PKO BP. - Marże na tej działalności mogą w krótkim okresie być bardzo wysokie, co może zachęcać do zwiększania skali działalności i wejście na rynek nowych inwestorów. Strategia grow or die może już wkrótce okazać się w niektórych segmentach HoReCa strategią dominującą.

Dla producentów rolnych najważniejsza jest szansa odzyskanie stałych odbiorców. Czy jednak gastronomia zostanie otwarta? Oby stało się to jak najszybciej.

Dodaj komentarz



0 komentarze

Podobne wiadomości

#
Strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić. Więcej w naszej Polityce Prywatności