Nowości w ofercie sieczkarni Claas Jaguar
Nowością w ofercie marki Claas na sezon agrotechniczny 2020 jest sieczkarnia Jaguar 990, nowy flagowy model serii 900, oraz modyfikacje dotychczasowych modeli serii 800 i 900.
Większa moc silników
Model Jaguar 990 wyposażono w jednostkę napędową o najwyższej mocy w serii 900, wynoszącą 925 KM. Jest nią dwunastocylindrowy silnik widlasty MAN o pojemności 24 l, stosowany również w modelu JAGUAR 980 o mocy 850 KM. Nowością w sieczkarni Jaguar 970 jest sześciocylindrowy silnik rzędowy MAN D4276, który z pojemności skokowej wynoszącej przeszło 16 l generuje moc 790 KM. Niemal 3 l pojemności na cylinder zapewnia stabilną krzywą mocy, dzięki czemu zużycie paliwa na tonę zebranego materiału przez sieczkarnie Jaguar 970 jest najniższe w tej klasie maszyn. W silniki wyższej mocy wyposażono również modele 960 i 940 oraz 880 i 860 z serii 800. Wszystkie nowe silniki spełniają obowiązujące normy emisji spalin, w tym normę Stage V. W modelach 840-960 zastosowano selektywną redukcję katalityczną (SCR) w połączeniu z filtrem cząstek stałych. Modele Serii 800 wyposażono we wzmocniony napęd przyrządu roboczego. Trójrowkowy napęd i przednia oś zostały całkowicie zmodyfikowane. Podwyższenie ciśnienia w systemie zwiększyło siłę uciągu napędu hydrostatycznego w sieczkarniach serii 800 o 11% procent.
Jaguar 990, flagowy model serii 900 o mocy 925 KM
Podwozie TERRA TRAC
Nowe modele Jaguar 960 i 990 mogą być wyposażone w zawieszone wahliwie podwozie gąsienicowe TERRA TRAC o wychyleniu 10° w górę i 13° w dół. Na użytkach zielonych stosowany jest system ochrony gleby na nawrotach: w trakcie pokonywania zakrętów rolki podtrzymujące są hydraulicznie dociskane w dół, przednia rolka napędowa podnosi się, a powierzchnia przylegania zmniejsza się o około jedną trzecią. Takie rozwiązanie chroni darń przed uszkodzeniami spowodowanymi występującym podczas skręcania efektem ścinania. Jaguar 960 TERRA TRAC wyznacza również nowe standardy na drodze. Po zastosowaniu gąsienicy o szerokości 635 mm, szerokość zewnętrzna sieczkarni nie przekracza 3 m, co umożliwia jej dopuszczenie do ruchu drogowego (szerokość maszyny z gąsienicą o szerokości 890 mm wynosi poniżej 3,5 m). Podwozie TERRA TRAC umożliwia uzyskanie prędkości do 40 km/h i zapewnia najwyższy komfort jazdy.
Nowa koncepcja obsługi
W modelach z serii 900 oraz 800 zastosowano nową koncepcję obsługi z terminalem dotykowym CEBIS Touch i wieloma innymi aktualizacjami. Nowy CEBIS umożliwia operatorowi szybki i wygodny dostęp do wszystkich funkcji maszyny. Najważniejsze z nich są bezpośrednio regulowane za pomocą przełączników w podłokietniku. Możliwe są cztery tryby obsługi sieczkarni:
– przez dotknięcie ekranu dotykowego i terminal CEBIS, który udziela operatorowi bezpośredniego dostępu do wszystkich funkcji maszyny;
– przez zaprogramowanie siedmiu ustawień jako ulubionych i wywoływanie ich za pomocą przełączników na wielofunkcyjnym dżojstiku CMOTION;
– za pomocą pokręteł i przycisków terminala CEBIS;
– bezpośrednią regulacją za pomocą przełączników.
Kabina operatora zapewnia najwyższy komfort obsługi maszyny
Możliwość przesuwania terminala CEBIS na podłokietniku zapewnia operatorowi optymalną widoczność zespołu roboczego maszyny w różnych warunkach pracy.
Dynamiczny układ kierowniczy
Nowa kolumna kierownicy umożliwia optymalne dostosowanie kierownicy do potrzeb operatora. Nowy dynamiczny układ kierowniczy zapewnia komfortowe sterowanie maszyną. Przy prędkościach jazdy do 10 km/h wystarczy 2/3 obrotu kierownicy, aby uzyskać pełny kąt skrętu kół. Od 10 do 20 km/h wymagane obroty kierownicy dynamicznie zwiększają się. Od 20 km/h do bezpiecznej jazdy z dużymi prędkościami ponownie dostępne są pełne obroty kierownicy. Aktywacja dynamicznego układu kierowniczego odbywa się poprzez terminal CEBIS. Dostosowanie obrotów kierownicy jest możliwe w dowolnym momencie.
Regulacja mocy silnika i prędkości jazdy
System CEMOS AUTO PERFORMANCE utrzymuje ustawioną prędkość jazdy sieczkarni na stałym poziomie i reguluje moc silnika oraz prędkość jazdy w zależności od masy plonu. Wraz z jej zwiększeniem wzrasta moc silnika, po czym zmniejszona zostaje prędkość jazdy. Przy mniejszej masie plonu, moc silnika jest automatycznie redukowana. Umożliwia to utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika i eliminuje nagłe zmiany obciążenia, co wpływa na równomierny przepływ materiału przy wysokiej niezawodności działania i niższym zużyciu paliwa.
Precyzyjne dozowanie dodatków do kiszonki
Inteligentne systemy sieczkarni Jaguar zapewniają najwyższą jakość paszy zarówno z precyzyjnie dozowanymi dodatkami ze zbiornika o pojemności 375 l, jak i z nowego aplikatora ACTISILER 37. Ten dwuścienny zbiornik chroni koncentrat dodatku do kiszonki nawet w wysokich temperaturach zewnętrznych. Pompa umożliwia precyzyjne dozowanie w zakresie 0,2–20 l/h lub – w zależności od przepustowości – 10–50 ml/t. Punktem odniesienie do określenia długości cięcia i ilości dodatków jest zawartość suchej masy odczytana przez czujnik bliskiej podczerwieni NIR. O automatycznym dostosowaniu długości cięcia i dozowania dodatków do kiszonki w zależności od zmierzonej zawartości suchej masy informuje operatora terminal CEBIS..
Nowy bęben V-MAX i hydrauliczny zgniot wstępny
Dzięki 42 nożom i częstotliwości cięcia zwiększonej do 25 200 cięć/min, dostępny opcjonalnie w serii 900 nowy bęben nożowy V-MAX 42 wykazuje wyjątkowo wysoką przepustowość. Przy pełnym wykorzystaniu mocy silnika zapewnia najwyższą jakość cięcia krótkiego materiału o długości 3,5-12,5 mm. Przy cięciu na większą długość w technologii SHREDLAGE, bęben może pracować z jedną trzecią noży. Wchodzący w skład standardowego wyposażenia modeli serii 900 hydrauliczny zgniot wstępny z inteligentnym systemem sterowania zapewnia wyjątkowo wysoką jakość cięcia. Siłownik hydrauliczny ze zbiornikami ciśnieniowymi automatycznie dostosowuje siłę zgniotu wstępnego do różnych plonów i zmieniających się grubości warstw, co gwarantuje stałą jakość cięcia nawet w trudnych warunkach.
Jan Przyrowski
Źródło: materiał prasowy Claas
0 komentarze