Unia eksportuje mniej zboża niż przed rokiem
Jak wynika z wyliczeń przedstawionych przez Komisję Europejską, w okresie od 1 lipca do 29 października 2023 r. z krajów UE wyeksportowano 13,9 mln ton zbóż (w ekwiwalencie ziarna), o 19% mniej niż w porównywalnym okresie sezonu 2022/2023. Najwięcej z UE wywieziono pszenicy i jęczmienia.
Doniesienia Komisji Europejskiej szczegółowo przeanalizowało Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
- W okresie od 1 lipca do 29 października 2023 r. z UE do krajów trzecich w ekwiwalencie ziarna wywieziono blisko 9,9 mln ton pszenicy (w tym: 9,6 mln ton pszenicy zwyczajnej, 153 tys. ton mąki z pszenicy zwyczajnej, 40 tys. ton pszenicy durum i 60 tys. ton mąki z pszenicy durum), o 24% mniej niż w tym samym okresie przed rokiem - przedstawił KOWR. - Eksport pszenicy zwyczajnej stanowił 97% eksportu pszenicy w ekwiwalencie ziarna i był również o 24% mniejszy.
Spośród krajów unijnych największym eksporterem pszenicy zwyczajnej była Rumunia (2,6 mln ton), Francja (1,8 mln ton) i Polska (1,7 mln ton).
Pszenicę zwyczajną z UE eksportowano głównie do Maroka (1,6 mln ton, 16% unijnego importu tego zboża), Nigerii (1,1 mln ton, 11%) oraz Algierii (844 tys. ton, 9%).
- Do krajów trzecich w okresie od 1 lipca do 29 października 2023 r. wyeksportowano 2,4 mln ton ziarna jęczmienia, o 10% mniej niż w porównywalnym okresie sezonu 2022/2023. Największym unijnym eksporterem jęczmienia była Francja (1,7 mln ton, a następnie Rumunia (541 tys. ton) i Niemcy (68 tys. ton) - poinformował KOWR. - Największy wolumen jęczmienia z UE wywieziono do Chin (1,6 mln ton, 68% unijnego importu tego zboża), Maroka (398 tys. ton, 17%) i Jordanii (124 tys. ton, 5%).
Eksport kukurydzy z UE w okresie czterech miesięcy bieżącego sezonu 2023/2024 (lipiec–październik br.) wyniósł 680 tys. ton wobec 450 tys. ton w tym samym okresie poprzedniego sezonu (wzrost o 51%). Spośród krajów unijnych największym eksporterem kukurydzy była Rumunia (316 tys. ton), a następnie Polska (125,5 tys. ton) i Francja (124 tys. ton).
źródła: KOWR, Komisja Europejska
1 komentarze
Bo mniej wjechało hurtem z Ukrainy?