Ceny ziemniaków w Gruzji mogą być w sezonie 2021/22 rekordowo niskie
Poprzedni sezon dla gruzińskich producentów ziemniaków nie był dobry. Nie sprzedali oni wszystkich wyprodukowanych w sezonie 2020/21 ziemniaków. Jednak mimo to rolnicy nie zmniejszyli areału uprawy ziemniaków. Czy w związku z tym, wielu gruzińskich producentów ziemniaków może zmierzyć się z kolejnym rozczarowującym sezonem 2021/22?
Analizę przeprowadza portal EastFruit.
Od października 2020 r. większość gruzińskich producentów ziemniaków sprzedaje swoje ziemniaki po 0,50-0,60 GEL (0,15-0,18 USD) za kg. Co więcej, ceny osiągnęły najniższe poziomy w marcu/kwietniu 2021 r., kiedy to ceny zwykle rosną z powodu niskich zapasów.
Ponieważ producenci narzekali na bardzo niskie ceny, niektórzy z nich zdecydowali się sadzić własne zapasy ziemniaków, zamiast je sprzedawać, mając nadzieję, że w przyszłym roku ceny wzrosną. Zatem zakładając, że pogoda pozwoli, we wrześniu zbiory ziemniaków w gruzińskim mogą być ponownie wysokie.
W międzyczasie sytuacja w Turcji wydaje się być podobna, ze znaczną nadwyżką ziemniaków na rynku, co może jeszcze bardziej zwiększyć presję na gruziński rynek ziemniaków. Mimo tych wszystkich czynników Gruzja nadal importowała znaczną ilość sadzeniaków z UE. Gruzińscy producenci ziemniaków zapewne mają nadzieję, że lepsza jakość ziemniaków będzie da szansę na uzyskanie lepszych cen na rrynku, gdzie ziemniaków nie brakuje.,
Średnia cena gruzińskiego ziemniaka w styczniu 2021 roku była o około 28% niższa niż w 2019 i 2020 roku, a różnica wzrosła do 60% w kwietniu. Różnica cen byłaby mniej drastyczna, gdyby nie gwałtowna podwyżka cen w marcu 2020 r., kiedy niepewność pandemii Covid i blokady spowodowały panikę zakupową w Gruzji i na całym świecie. Głównym motorem późniejszego spadku cen są stosunkowo dobre zbiory w połączeniu ze słabym lokalnym popytem ze względu na wpływ pandemii na spadek turystyki i HoReCa.
W okresie styczeń-kwiecień 2021 r. gruzińscy rolnicy, którzy wykorzystywali głównie importowane europejskie sadzeniaki i skupiali się na uzyskaniu produktu wyższej jakości, uzyskiwali średnio ceny o 27% wyższe niż przeciętnie.
0 komentarze